الأحد، 21 أكتوبر 2012

العمل فى المراكب السياحية النيليه

السلام عليكم
هذة التدوينة تشرح العمل فى المراكب السياحة النيليه

1- لا بد ان يكون المهندس خريج احدى الجامعات المصرية او المعاهد المقيدة فى نقابة المهندسين
2- ان يكون قام بانها الموقف التجنيدى

الاوراق المطلوبة لاستخراج رخصة مهندس للعمل فى البواخر النيلية
1- شهادة باطنة و نظر   ( بتضربها من اى مكتب صحة و بياخد عليها 75 جنية (او انتا و شطارتك))
2- اصل و صورة شهادة التجنيد
3- اصل و صورة المؤهل الدراسى
4- 6 صور شخصية ( للاحتياط علشان الرخصة لابد ان يكون بها صورتك)
5- صورة البطاقة الشخصية
6- اصل و صورة شهادة الميلاد

و تطلع بعد كدة على مبنى الملاحة النهرية فى اى من
1- اسوان طريق الكورنيش امام مصنع الكوكاكولا
2-العنوان الخاص بها فى القاهرة ممكن تجيبة من الدليل 140 - و للعلم هو فى مصر القديمة

الرخصة يتم استخراجها خلال يومين على الاكثر
     -------------------------------------------------
استخرجت الرخصة طيب بعد كدة حتعمل بيها اية ؟
للعلم جميع المراكب السياحية فى النيل لابد من وجود بها مجموعة من الرخص و ذلك لازم لمنحها ترخيص بالعمل و من هذة الرخص ( رخصة مهندس - رخصة ميكانيكى اول - تقريبا 3  رخصة مساعد ميكانيكى - رخصة كهربائى و كهربائى اول )
المرتب للمهندس حديث التخرج تقريبا الادنى 1500 الى 2500 كل شركة و نظامها بالاضافة الى التبس - مبلغ يقوم السائح بتركة كشكر للعاملين فى الباخرة فى نهاية الرحلة و يتم جمعة و تقسيمة بين الادارات باسلوب معين و يقوم كل مدير قسم بتقسيمة بين العاملين فى ادارتة حسب النسب المتعارف عليها - و ايضا هناك 12% و هى نسبة من مشروبات السائح التى تشمل ( الخمور و الخمور و الخمور و بعد ذلك باقى المشروبات و ايضا يتم اضافتها على المرتب للعامل
يعنى بالعربى من الممكن اجمالى ما يتحصل علية المهندس لو السياحة شغاله 2500 الى 3500 او اكثر حسب الشركة
-------------------------------------------------
المهام المطلوبة من المهندس فى الباخرة
هو المسئول عن صيانة كل شىء فى الباخرة من ( ماكينات - غلايات - مولدات - انظمة التبريد - بدن الباخرة - الاخشاب - المطبخ و جميع الاجهزة بة )
يعنى حينتحر و هو ميعرفش اى حاجة فى الحاجات دى
--------
متقلقش يا عم من الاخر وظيفة المهندس شرفية فى معظم البواخر يعنى المطلوب من المهندس الرخصة فقط و جميع المهام يقوم بها باقى اعضاء القسم و لكن هناك بعض الشركات التى يوجد بها نظام يقوم فيها المهندس بدور حقيقى و يكون مسئولا عن ادارة القسم و من هذة الشركات ( شركة ترافكو - اكستنشن جروب - موفنبيك - ابركرومبى )
فهذة يعتبر مدرسة فى الادارة للمهندسين و لكن المشكله فى هذة الوظيفة يقوم المهندس بالدور الادارى اكثر من الفنى مما يؤثر على خبرتة الفنية مع الوقت
--------------------------------------------------
اهم حاجة تتفاوض كويس على مميزات الراتب و باقى المميزات منها ( هل لك غرفة منفصله ام ستشارك احدهم فى الغرفة - و ما هى سلطة مدير الباخرة عليك - و ما هو الاعتماد المالى الاسبوعى المخصص للصيانة - و اسلوب التعامل مع المحاسب هل سيكون مسئولا عن المشتريات ام ستكون انت مسئولا عنها ( يفضل ان تكون بعيد عن المشتروات (علشان بيبقى فيها عمولات و سمسرة)
و مسئوليتك عن اعضاء قسم الصيانة ( حاول ان تحتويهم بقدر الامكان لان معظم اعضاء قسم الصيانة يظنوا ان المهندس ليس له فائدة الا الرخصة لذلك سيكون من الصعب السيطرة عليهم فى البداية و لكن كن سياسيا معهم )

و ربنا يوفقك

هناك 5 تعليقات:

  1. بارك الله فيك على المعلومات القيمة اخى الكريم , بس ياريت توضح انا بعد ما اطلع الرخصة , ازاى ببحث عن عمل بها على المراكب , ؟؟؟ ارجو الرد لاهمية الموضوع

    ردحذف
  2. وياريت لو تعرف حد ممكن يوفرلى عمل يبقى بارك الله فيك , على فكره انا مهندس كهرباء وعملت لمدة سنة فى الديزل

    ردحذف
  3. السيد المهندس medo887
    علشان تستغل الرخصة لابد من السعى يعنى لو يوجد احد من زملائك فى البواخر السياحية اخبرة بانك تبحث عن عمل لان هذا المجتمع مجتمع مغلق على العاملين به
    ثانيا
    احضار ارقام شركات السياحة التى لها بواخر تعمل فى النيل و الاتصال بالادارة الهندسين و التحدث مباشرة الى مدير الادارة او النائب و عرض ارسال السيرة الذاتية اليه
    ثالثا
    و هو الحل الاخير ان تقوم بنفسك بتسليم سيرتك الذاتية و البحث فى العائمات السياحية

    و ربنا يوفقك

    ردحذف
  4. مهنسين كهرباء ليهم رخصة ولا لا؟

    ردحذف
  5. هو الازم اكون مخلص جيش علشان اعمل الرخصه ولا
    ارجو الرد

    ردحذف